Poniżej zamieszczamy przesiewowy test online ASAS*, który może być pomocny podczas diagnozowania dzieci z zespołem Aspergera**. Zawiera on pytania, które pozwalają na określenie zachowań występujących w zespole Aspergera u dzieci w wieku wczesnoszkolnym (5-12 lat). Każde pytanie zostaje oceniane według sześciostopniowej skali gdzie 0 odpowiada prawidłowym zachowaniom dla danego wieku a 6 wskazuje na duże trudności w tym zakresie.

Test ma charakter informacyjny. Może być on dla rodziców wskazówką do wykonania pełnej, profesjonalnej diagnozy, która powinna być przeprowadzana przez doświadczonych specjalistów w oparciu o obserwację zachowań dziecka, wywiad z rodzicami lub opiekunami przy pomocy wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych. Stawianie diagnozy wymaga dużej wiedzy, gdyż nie ma dwóch osób z zespołem Aspergera, u których symptomy zaburzenia wyglądają identycznie. Zachowania mogą różnić się natężeniem i częstością występowania.

Zachowania społeczne

1. Czy dziecko ma trudności z włączaniem się do zabawy z innymi dziećmi? Przykładowo, nie potrafi zrozumieć zabaw, w których brak jest jasno określonych zasad.*
0
1
2
3
4
5
6
2. Czy dziecko podczas czasu wolnego, na przykład podczas przerw, unika innych dzieci, siada samo lub woli zostać w klasie*
0
1
2
3
4
5
6
3. Czy dziecko w niewłaściwy sposób komentuje sytuacje lub zachowania innych?*
0
1
2
3
4
5
6
4. Czy brak u dziecka empatii, czyli umiejętności zrozumienia uczuć innych osób? Przykładowo, nie zdaje sobie sprawy, że przeproszenie innej osoby może wpłynąć na poprawę jej samopoczucia.*
0
1
2
3
4
5
6
5. Czy dziecko oczekuje, że inne osoby będą znały jego opinie, myśli i doświadczenia? Przykładowo, nie zdaje sobie sprawy, że ktoś może o czymś nie wiedzieć, ponieważ nie był razem z nim w określonej sytuacji.*
0
1
2
3
4
5
6
6. Czy dziecko musi być wielokrotnie uspokajane, zwłaszcza w momencie zmian lub pojawienia się problemów?*
0
1
2
3
4
5
6
7. Czy dziecko reaguje nieadekwatnie do sytuacji? Przykładowo, pokazuje zdenerwowanie znacznie większe niż należałoby oczekiwać.*
0
1
2
3
4
5
6
8. Czy dziecko ma trudności ze zrozumieniem, że emocje mogą być wyrażane w różny sposób przez różne osoby?*
0
1
2
3
4
5
6
9. Czy dziecko niechętnie uczestniczy w zawodach sportowych, grach i innych zajęciach?*
0
1
2
3
4
5
6
10. Czy dziecko nie zwraca uwagi na modę, nie nalega, żeby mieć takie same rzeczy, na przykład zabawki czy ubrania, jak inne dzieci?*
0
1
2
3
4
5
6
11. Czy dziecko w sposób dosłowny traktuje przenośnie i wyrażenia?*
0
1
2
3
4
5
6
12. Czy dziecko ma nietypowy ton głosu? Przykładowo, wydaje się, że ma obcy akcent lub wypowiada się monotonnie, bez emocji.*
0
1
2
3
4
5
6
13. Czy dziecko podczas rozmowy jest niezainteresowane wybranym tematem konwersacji? Przykładowo, nie zadaje pytań lub nie komentuje wypowiedzi innych osób.*
0
1
2
3
4
5
6
14. Czy podczas rozmowy dziecko mniej patrzy na rozmówcę niż on by tego oczekiwał?*
0
1
2
3
4
5
6
15. Czy mowa dziecka jest zbyt precyzyjna, pedantyczna?*
0
1
2
3
4
5
6
16. Czy dziecko ma trudności z rozmowami na tematy, które nie są mu znane? Przykładowo, gdy czegoś nie rozumie, to nie zadaje pytań, tylko zmienia temat rozmowy.*
0
1
2
3
4
5
6

Umiejętności poznawcze

1. Czy dziecko czyta książki głównie w celu poszerzenia wiedzy, a nie w celu przeżycia przygód? Przykładowo, woli czytać encyklopedie i książki naukowe niż książki przygodowe.*
0
1
2
3
4
5
6
2. Czy dziecko ma nadzwyczajną pamięć do sytuacji, wydarzeń? Przykładowo, pamięta numer rejestracyjny starego samochodu sąsiadów lub dokładnie odtwarza sytuacje sprzed kilku lat.*
0
1
2
3
4
5
6
3. Czy dziecko ma trudności z włączaniem się w zabawy wymagające wyobraźni?*
0
1
2
3
4
5
6

Szczególne zainteresowania

1. Czy dziecko jest szczególnie zainteresowane jakąś dziedziną wiedzy lub tematem i nieustannie gromadzi wiadomości, które dotyczą jego zainteresowań? Przykładowo, czyta encyklopedie, żeby poszerzyć swoją wiedzę na temat pojazdów lub map.*
0
1
2
3
4
5
6
2. Czy dziecko wydaje się nadmiernie zmartwione, gdy zmienia się pewne rutyny, przyzwyczajenia? Przykładowo, jest zdenerwowane tym, że musiało iść do szkoły inną drogą niż zwykle.*
0
1
2
3
4
5
6
3. Czy dziecko rozwija rutyny, przyzwyczajenia, które muszą być wykonane codziennie?*
0
1
2
3
4
5
6

Rozwój fizyczny

1. Czy dziecko ma słabą koordynację wzrokowo-ruchową? Przykładowo, ma problem ze złapaniem piłki.*
0
1
2
3
4
5
6
2. Czy dziecko rusza się w nietypowy sposób podczas biegania?*
0
1
2
3
4
5
6

Pozostałe zachowania

1. Nieuzasadniony strach czy stres w sytuacji:

- usłyszenia głośnego dźwięku, na przykład urządzeń,*
0
1
2
3
4
5
6
- elektrycznych, takich jak odkurzacz,*
0
1
2
3
4
5
6
- delikatnego dotyku na skórze, głowie,*
0
1
2
3
4
5
6
- noszenia określonych części garderoby,*
0
1
2
3
4
5
6
- niespodziewanego dźwięku,*
0
1
2
3
4
5
6
- widoku określonych przedmiotów*
0
1
2
3
4
5
6
- przebywania w miejscach głośnych, pełnych ludzi.*
0
1
2
3
4
5
6
2. Machanie rękami lub bujanie się, kiedy jest podekscytowane lub przestraszone.*
0
1
2
3
4
5
6
3. Obniżony próg bólu.*
0
1
2
3
4
5
6
4. Opóźniony rozwój mowy.*
0
1
2
3
4
5
6
5. Tiki lub nietypowa mimika twarzy.*
0
1
2
3
4
5
6
Wstecz Wynik testu
Wynik testu
0

Drogi Rodzicu!
Mamy dla Ciebie bardzo dobrą wiadomość. Rozwój Twojego Dziecka w sferze umiejętności społecznych oraz komunikacji przebiega prawidłowo. Ryzyko wystąpienia zaburzeń zespołu Aspergera oceniamy na niskie.

Jeśli mimo to, niepokoi Cię rozwój Twojego dziecka, zachęcamy do kontaktu z poradnią psychologiczno – pedagogiczna.

 

Trzymamy kciuki za Waszą Rodzinę, abyście odkrywali świat i wspólnie cieszyli się z tych odkryć.
Powodzenia!
Zespół Poradni i Fundacji Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

*Jeśli pochodzisz z Trójmiasta lub okolic albo potrzebujesz dodatkowego wsparcia w postaci e-konsultacji, konsultacji czy napisania indywidualnego programu dla Twojego dziecka możesz skonsultować się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną IWRD klikając tutaj.

 

Drogi Rodzicu!
Przeprowadzone przed chwilą badanie Twojego Dziecka ASAS wskazuje na pewne nieprawidłowości w jego rozwoju. Istnieje ryzyko zespołu Aspergera.
Pamiętaj jednak, że badanie ASAS, które właśnie wykonałeś jest jedynie badaniem przesiewowym. Dlatego zachęcamy do przeprowadzenie pogłębionej diagnozy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Otrzymasz tam kompleksową pomoc, która rozwieje wątpliwości lub pozwoli na szybką i profesjonalną pomoc terapeutyczną dla Twojego Dziecka.

Trzymamy kciuki za Waszą Rodzinę, abyście odkrywali świat i wspólnie cieszyli się z tych odkryć.
Powodzenia!
Zespół Poradni i Fundacji Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

*Rodziców z Trójmiasta i okolic zachęcamy do dodatkowych konsultacji lub diagnozy w Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej IWRD klikając tutaj.

Wstecz Wynik testu

* Skala opublikowana za zgodą wydawnictwa Harmonia z dnia 31.08.2022 roku. Pochodzi z książki "Zespół Aspergera. Księga pytań i odpowiedzi", A. Budzińska, M. Wójcik (Harmonia, 2010). Skala opracowana w Australii w 1995 roku przez Michelle Garnett i Tony Attwood pod nazwą The Australian Scale for Asperger’s Syndrome (ASAS).

** We wprowadzonej w 2022 roku jedenastej rewizji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób Światowej Organizacji Zdrowia (ICD-11) zespół Aspergera nie jest klasyfikowany jako odrębna jednostka. Obecnie włączony jest on do diagnozy „zaburzeń ze spektrum autyzmu” (ang. Autism Spectrum Disorders, ASD).

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka

ul. Malczewskiego 139
80-114 Gdańsk

tel. kom.: +48 666 097 620
tel.: +48 58 341 44 41
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2022 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Google Ads powered by Anibia.pl | Projekt strony: Studio WWW