Czy moje dziecko ma autyzm? Badanie przesiewowe M-CHAT-R

Drogi Rodzicu, Opiekunie! Masz obawy czy twoje dziecko rozwija się prawidłowo? Obserwując niepokojące zachowania dziecka zastanawiasz się, czy może mieć ono autyzm? Bez wizyty u specjalisty nie da się zrobić całościowej, wiarygodnej diagnozy, ale już nawet przez internet możesz samodzielnie wykonać badanie przesiewowe, które da Ci wskazówki na ile taka wizyta jest konieczna.

Za zgodą autorów przygotowaliśmy dla Ciebie badanie, ankietę M-CHAT-R, która jest przeznaczona i dostosowana do rozwoju dzieci w wieku od 16 do 30 miesięcy. Więcej informacji na temat badania znajdziesz tutaj.

Proszę odpowiedzieć na poniższe pytania, dotyczące Pana/Pani dziecka biorąc pod uwagę jak Pana/Pani dziecko zazwyczaj się zachowuje. Jeśli dane zachowanie u Pana/Pani dziecka pojawiło się kilka razy, ale zazwyczaj dziecko tego nie robi, odpowiedz „nie". Zaznacz odpowiedź „tak" lub „nie" przy każdym pytaniu.

1. Jeśli wskaże Pan/Pani ręką na jakiś obiekt w pokoju, to czy wtedy Pana/Pani dziecko na niego spojrzy? (np. jeśli wskaże Pan/Pani na zabawkę, albo na zwierzę, to czy Pana/Pani dziecko spogląda na tę zabawkę lub zwierzę?)*
Tak
Nie
2. Czy kiedykolwiek przyszło Panu/Pani do głowy, że Pana/Pani dziecko może mieć problemy ze słuchem? *
Tak
Nie
3. Czy Pana/Pani dziecko bawi się w udawanie, albo w zabawy na niby? (np. udaje, że pije z pustego kubeczka, udaje, że rozmawia przez telefon, albo udaje, że karmi lalkę lub pluszową zabawkę?)*
Tak
Nie
4. Czy Pana/Pani dziecko lubi się wspinać na przedmioty? (np. na meble, na drabinki na placu zabaw lub na schody?) *
Tak
Nie
5. Czy Pana/Pani dziecko wykonuje nietypowe ruchy palcami dłoni blisko oczu? (np. czy Twoje dziecko trzepocze palcami blisko swoich oczu?) *
Tak
Nie
6. Czy Pana/Pani dziecko wskazuje palcem, aby o coś poprosić lub uzyskać pomoc? (np. czy wskazuje na przekąskę lub zabawkę, która jest poza jego zasięgiem?) *
Tak
Nie
7. Czy Pana/Pani dziecko wskazuje palcem, aby pokazać Panu/Pani coś interesującego? (np. czy wskazuje na samolot lecący na niebie lub na przejeżdżającą ciężarówkę?)*
Tak
Nie
8. Czy Pana/Pani dziecko jest zainteresowane innymi dziećmi? (np. czy Pana/Pani dziecko obserwuje inne dzieci, uśmiecha się do nich lub podchodzi do nich?) *
Tak
Nie
9. Czy Pana/Pani dziecko przynosi Panu/Pani przedmioty, aby je Panu/Pani pokazać lub podnosi je tak, aby mógł/mogła Pan/Pani je zobaczyć - nie po to, aby uzyskać pomoc, ale tylko po to, by je pokazać? (np. pokazuje Panu/Pani kwiatek, pluszową zabawkę, lub zabawkową ciężarówkę?) *
Tak
Nie
10. Czy Pana/Pani dziecko reaguje, gdy woła je Pan/ Pani po imieniu? (np. czy dziecko spogląda w Pana/Pani kierunku, mówi lub gaworzy lub przestaje robić to, co właśnie robiło, gdy woła je Pan/Pani po imieniu?) *
Tak
Nie
11. Gdy uśmiecha się Pan/Pani do swojego dziecka, czy Pana/Pani dziecko również odpowiada Panu/Pani uśmiechem? *
Tak
Nie
12. Czy Pana/Pani dziecko bywa rozdrażnione z powodu codziennych głośnych dźwięków? (np. czy Pana/Pani dziecko krzyczy lub płacze w reakcji na głośne dźwięki takie jak dźwięk odkurzacza lub głośna muzyka?)*
Tak
Nie
13. Czy Pana/Pani dziecko chodzi? *
Tak
Nie
14. Czy Pana/Pani dziecko patrzy Panu/Pani w oczy, gdy Pan/Pani do niego mówi, gdy się z nim bawi lub gdy je ubiera? *
Tak
Nie
15. Czy Pana/Pani dziecko próbuje naśladować to, co Pan/Pani robi? (np. machanie „papa", klaskanie lub wydawanie śmiesznych dźwięków)?*
Tak
Nie
16. Jeśli Pan/Pani odwróci głowę, by na coś spojrzeć, czy Pana/Pani dziecko również odwraca głowę, by spojrzeć na to samo co Pan/Pani?*
Tak
Nie
17. Czy Pana/Pani dziecko próbuje zwrócić na siebie Pana/Pani uwagę, by Pan/Pani na nie patrzył/a? (np. czy Pana/Pani dziecko spogląda na Pana/Panią, by zostać pochwalone lub czy mówi „popatrz", „patrz na mnie"?) *
Tak
Nie
18. Czy Pana/Pani dziecko rozumie, gdy mówi mu Pan/Pani, aby coś zrobiło? (np. jeśli nie wskazuje Pan/Pani palcem, nie robi gestu rękami, czy wtedy Pana/Pani dziecko rozumie polecenie „połóż książkę na krześle" lub „podaj mi kocyk"?) *
Tak
Nie
19. Gdy dzieje się coś nowego, czy wtedy Pana/Pani dziecko spogląda na Pana/Panią, by sprawdzić, jak Pan/Pani na to reaguje? (np. gdy dziecko usłyszy jakiś nowy lub zabawny dźwięk lub zobaczy nową zabawkę, czy popatrzy wtedy na Pana/Pani twarz?)*
Tak
Nie
20. Czy Pana/Pani dziecko lubi zabawy ruchowe? (np. być kołysane, podrzucane u Pana/Pani na kolanach) *
Tak
Nie
Wstecz Wynik testu
Wynik testu przesiewowego Twojego Dziecka to:
0

Drogi Rodzicu!
Mamy dla Ciebie bardzo dobrą wiadomość. Rozwój Twojego Dziecka w sferze umiejętności społecznych oraz komunikacji przebiega prawidłowo. Ryzyko wystąpienia zaburzeń autyzmu oceniamy na bardzo niskie.
Jeśli w chwili wypełnienia kwestionariusza M-CHAT-R Twoje Dziecko było młodsze niż 24 miesiące, zachęcamy do powtórnego wypełnienia go po ukończeniu 2. roku życia.

Trzymamy kciuki za Waszą Rodzinę, abyście odkrywali świat i wspólnie cieszyli się z tych odkryć.
Powodzenia!
Zespół Poradni i Fundacji Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

*Jeśli pochodzisz z Trójmiasta lub okolic albo potrzebujesz dodatkowego wsparcia w postaci e-konsultacji, konsultacji czy napisania indywidualnego programu dla Twojego dziecka możesz skonsultować się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną IWRD klikając tutaj.

Drogi Rodzicu!
Przeprowadzone przed chwilą badanie Twojego Dziecka wskazuje na występowanie nieprawidłowości w jego rozwoju. Istnieje średnie ryzyko zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Pamiętaj jednak, że badanie M-CHAT-R, które właśnie wykonałeś, jest jedynie badaniem przesiewowym. Dlatego zachęcamy do przeprowadzenia pogłębionej diagnozy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Otrzymasz tam kompleksową pomoc, która rozwieje wątpliwości lub pozwoli na szybką i profesjonalną pomoc terapeutyczną dla Twojego Dziecka.

Trzymamy kciuki za Waszą Rodzinę, abyście odkrywali świat i wspólnie cieszyli się z tych odkryć.
Powodzenia!
Zespół Poradni i Fundacji Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

*Rodziców z Trójmiasta i okolic zachęcamy do dodatkowych konsultacji lub diagnozy w Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej IWRD klikając tutaj.

Drogi Rodzicu!
Przeprowadzone przed chwilą badanie Twojego Dziecka wskazuje na duże nieprawidłowości w jego rozwoju. Istnieje wysokie ryzyko zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Pamiętaj jednak, że badanie M-CHAT-R, które właśnie wykonałeś jest jedynie badaniem przesiewowym. Dlatego zachęcamy do przeprowadzenie pogłębionej diagnozy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Otrzymasz tam kompleksową pomoc, która rozwieje wątpliwości lub pozwoli na szybką i profesjonalną pomoc terapeutyczną dla Twojego Dziecka.

Trzymamy kciuki za Waszą Rodzinę, abyście odkrywali świat i wspólnie cieszyli się z tych odkryć.
Powodzenia!
Zespół Poradni i Fundacji Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

*Rodziców z Trójmiasta i okolic zachęcamy do dodatkowych konsultacji lub diagnozy w Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej IWRD klikając tutaj.

Wstecz Wynik testu

info Polskie tłumaczenie testu zamieszczone za zgodą Diany L. Robins z dnia 15.10.2021 r. Oryginalny test w języku angielskim można znaleźć tutaj.

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka

ul. Malczewskiego 139
80-114 Gdańsk

tel. kom.: +48 666 097 620
tel.: +48 58 341 44 41
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2022 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Google Ads powered by Anibia.pl | Projekt strony: Studio WWW