Etapy procesu diagnostycznego pod kątem autyzmu

Przygotowanie do całego procesu diagnostycznego rozpoczyna się już podczas rejestracji.

Zbieramy podstawowe informacje o dziecku – datę urodzenia i poziom rozwoju mowy (czy dziecko jest na etapie słów, prostych zdań, płynnie posługuje się mową, czy w ogóle nie mówi), wcześniejsze diagnozy oraz zachowania, które niepokoją rodziców. 

Na tej podstawie wiemy już jakiego Modułu ADOS-2 będziemy używać (Moduł T, 1, 2 lub 3). Moduł ADOS-2 dobierany jest w zależności od wieku dziecka oraz stopnia rozwoju mowy czynnej i biernej (np. niemówiący 3-latek przebadany zostanie Modułem 1).

Aranżowana jest sala, w której odbędzie się badanie z odpowiednimi materiałami i pomocami. Dodatkowo diagności przygotowują formularze do wypełniania w trakcie badania jeden dot. obserwacji zachowań dziecka, drugi dot. uzyskanych informacji z wywiadu z rodzicami.

Po przybyciu rodziny do poradni rodzice wypełniają kwestionariusz, gdzie zaznaczają podstawowe informacje, takie jak: wywiad medyczny (np. przebieg porodu), przebyte choroby, przeprowadzone wcześniej badania itp.

Wiemy, że zarówno dla rodzica jak i dziecka jest to stresująca sytuacja, dlatego na ile to możliwe chcemy skrócić czas przebywania dziecka w pokoju diagnostycznym. Podczas, gdy rodzice wypełniają formularz, dzieci mogą bawić się w naszej poczekalni. 

Co zabrać na spotkanie diagnostyczne?

  • PESEL dziecka
  • Aktualną opinię z przedszkola/ szkoły
  • Dokumentację medyczną
  • Dokumentację pedagogiczną, psychologiczną, logopedyczną
  • Wszelkie inne dokumenty dziecka mogące pomóc podczas procesu diagnostycznego
  • Materiał filmowy z niepokojącymi zachowaniami, ale także w czasie swobodnej zabawy, interakcji z innymi dziećmi, osobami dorosłymi
  • Dwa rodzaje małych przekąsek, które dziecko może jeść

Ważne! Dziecko powinno być zdrowe i w dobrej kondycji (najedzone, wyspane).

Przebieg konsultacji

W spotkaniu bierze udział 2 lub 3 diagnostów – wykwalifikowanych specjalistów na co dzień pracujących z dziećmi z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. 

Na początku badania wyjaśniamy rodzicowi jak będzie wyglądało spotkanie, jakimi narzędziami diagnostycznymi dysponujemy: korzystamy z obserwacji ADOS-2 oraz, u dzieci powyżej 3. roku życia, wywiadu ADI-R. Są one uznawane na całym świecie za złoty standard w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Podczas spotkań diagnostycznych dzieci przed 3. rokiem życia posługujemy się specjalnie opracowanym przez nas wywiadem dotyczącym rozwoju i zachowania dziecka.

Podczas badania młodszych dzieci zawsze obecny jest jeden z rodziców. Chcemy, żeby dziecko czuło się komfortowo w trakcie konsultacji. Ponadto rodzic ma świadomość jak takie badanie wygląda. Jedynie w przypadku starszych dzieci obecność rodzica nie jest wskazana (np. dzieciom szkolnym zadaje się pytania o ich emocje, odczucia, przyjaźnie itp. – obecność rodzica może ich onieśmielać).

Po wejściu do sali dajmy dziecku czas na oswojenie się z nowym miejscem, sytuacją. Dopiero w momencie, kiedy poczuje się pewnie, przechodzimy do przeprowadzania prób sprawdzających.

Po zakończonym badaniu przechodzimy do rozmowy z rodzicami/ opiekunami dziecka. Zależy nam na uzyskaniu jak największej ilości istotnych informacji, które pomogą w określeniu przyczyn trudności dziecka, ale rozmowa ma charakter otwarty – rodzic ma czas na to, by podzielić się swoimi spostrzeżeniami i obawami. Wywiady z rodzicami odbywają się również online.

Po zebraniu informacji zarówno z obserwacji narzędziem ADOS- 2, jak i wywiadu zespół diagnostyczny już bez obecności rodzica wymienia się spostrzeżeniami i podejmuje decyzje dotyczące potwierdzenia, bądź wykluczenia zaburzenia ze spektrum autyzmu. 

Jeśli mamy wystarczające informacje, wracamy do rodzica i przekazujemy diagnozę. W przypadku gdy do dokończenia procesu diagnostycznego potrzebujemy więcej badań i informacji, przekazujemy rodzicom wskazówki, co należy zrobić, by było to możliwe.

Proces diagnostyczny w naszej poradni odbywa się od 1 do 3 spotkań. 

Przekazanie diagnozy

Przekazując diagnozę rodzice otrzymują informacje co dalej, gdzie się udać, by uzyskać odpowiednie dokumenty i jak postępować z dzieckiem. Rodzice mogą skorzystać ze specjalnie opracowanych zaleceń, które pozwolą im jeszcze przed znalezieniem terapeuty/ placówki dla dziecka, rozpocząć wspomaganie jego rozwoju. 

Po spotkaniu diagności przygotowują opis badania lub inne niezbędne dokumenty, które wysyłane są pocztą lub odbierane osobiście przez rodzica. 

Każdy rodzic może liczyć na naszą pomoc, nawet po zakończeniu procesu diagnostycznego –  mailowo, czy też telefonicznie można się z nami skontaktować w razie ewentualnych wątpliwości, trudności.

Dodatkowo zawsze proponujemy rodzicom możliwość kontynuowania zaleceń, wdrażania programu edukacyjno-terapeutycznego na kolejnych spotkaniach. W naszej ofercie są również konsultacje za pośrednictwem komunikatora internetowego.

Co zabrać na pierwszy instruktaż/ spotkanie dotyczące programu?

  • Listę zachowań, nad którymi rodzić chciałby pracować
  • Ulubione smakołyki dziecka
  • Ulubioną zabawkę

 

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka

ul. Malczewskiego 139
80-114 Gdańsk

tel. kom.: +48 666 097 620
tel.: +48 58 341 44 41
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2022 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Google Ads powered by Anibia.pl | Projekt strony: Studio WWW