Ułatwienia dostępu

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna IWRD Gdańsk

Autyzm, zespół Aspergera? Testy przesiewowe

Chcesz sprawdzić czy Twoje dziecko może mieć autyzm, zespół Aspergera*? Tutaj znajdziesz narzędzia, które ocenią prawdopodobieństwo autyzmu u dziecka lub osoby dorosłej? Nasze testy pozwolą wstępnie sprawdzić czy macie do czynienia z autyzmem i podjąć dalsze kroki w kierunku diagnozy u specjalistów Fundacji IWRD.
Poniżej znajdziesz testy przesiewowe dla dzieci i nastolatków oraz dla osób dorosłych. Dziecku w wieku od 16-30 miesiąca życia wykonaj test M-CHAT-R, który bazuje na obserwacji prawidłowości rozwoju dziecka w ramach umiejętności społecznych i komunikowania się. Dla dzieci od 4. roku życia i starszych oraz osób dorosłych udostępniamy Testy AQ, które pozwalają ocenić współczynnik występowania spektrum autyzmu w różnych grupach wiekowych. Zwróć uwagę na przedziały wiekowe przy testach AQ i kliknij odpowiedni link. Testy AQ powstały w Centrum Badań nad Autyzmem w Cambridge (Cambridge’s Autism Research Centre). Pamiętaj, że test to nie diagnoza. Rolą testów jest sprawdzenie istnienia jego prawdopodobieństwa występowania autyzmu, a jego wynik decyduje o zgłoszeniu się na diagnozę do specjalistów.

We wprowadzonej w 2022 roku jedenastej rewizji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób Światowej Organizacji Zdrowia – ICD-11 zespół Aspergera nie jest klasyfikowany jako odrębna jednostka. Obecnie włączony jest on do diagnozy „zaburzeń ze spektrum autyzmu” (ang. autism spectrum disorders, ASD).

0%

M-CHAT-R (online)

Kliknij przycisk "Start", aby rozpocząć test przesiewowy pod kątem autyzmu.

 U 24% spośród 438 dotychczas wykonanych testów zidentyfikowano duże prawdopodobieństwo autyzmu

1 / 20

1) Jeśli wskaże Pan/Pani ręką na jakiś obiekt w pokoju, to czy wtedy Pana/Pani dziecko na niego spojrzy? (np. jeśli wskaże Pan/Pani na zabawkę, albo na zwierzę, to czy Pana/Pani dziecko spogląda na tę zabawkę lub zwierzę?)

2 / 20

2) Czy kiedykolwiek przyszło Panu/Pani do głowy, że Pana/Pani dziecko może mieć problemy ze słuchem?

3 / 20

3) Czy Pana/Pani dziecko bawi się w udawanie, albo w zabawy na niby (np. udaje, że pije z pustego kubeczka, udaje, że rozmawia przez telefon, albo udaje, że karmi lalkę lub pluszową zabawkę)?

4 / 20

4) Czy Pana/Pani dziecko lubi się wspinać na przedmioty (np. na meble, na drabinki na placu zabaw lub na schody)?

5 / 20

5) Czy Pana/Pani dziecko wykonuje nietypowe ruchy palcami dłoni blisko oczu (np. czy Twoje dziecko trzepocze palcami blisko swoich oczu)?

6 / 20

6) Czy Pana/Pani dziecko wskazuje palcem, aby o coś poprosić lub uzyskać pomoc (np. czy wskazuje na przekąskę lub zabawkę, która jest poza jego zasięgiem)?

7 / 20

7) Czy Pana/Pani dziecko wskazuje palcem, aby pokazać Panu/Pani coś interesującego (np. czy wskazuje na samolot lecący na niebie lub na przejeżdżającą ciężarówkę)?

8 / 20

8) Czy Pana/Pani dziecko jest zainteresowane innymi dziećmi (np. czy Pana/Pani dziecko obserwuje inne dzieci, uśmiecha się do nich lub podchodzi do nich)?

9 / 20

9) Czy Pana/Pani dziecko przynosi Panu/Pani przedmioty, aby je Panu/Pani pokazać lub podnosi je tak, aby mógł/mogła Pan/Pani je zobaczyć - nie po to, aby uzyskać pomoc, ale tylko po to, by je pokazać (np. pokazuje Panu/Pani kwiatek, pluszową zabawkę, lub zabawkową ciężarówkę)?

10 / 20

10) Czy Pana/Pani dziecko odpowiada, gdy woła je Pan/ Pani po imieniu (np. czy dziecko spogląda w Pana/Pani kierunku, mówi lub gaworzy lub przestaje robić to, co właśnie robiło, gdy woła je Pan/Pani po imieniu)?

11 / 20

11) Gdy uśmiecha się Pan/Pani do swojego dziecka, czy Pana/Pani dziecko również odpowiada Panu/Pani uśmiechem?

12 / 20

12) Czy Pana/Pani dziecko bywa rozdrażnione z powodu codziennych głośnych dźwięków (np. czy Pana/Pani dziecko krzyczy lub płacze w reakcji na głośne dźwięki takie jak dźwięk odkurzacza lub głośna muzyka)?

13 / 20

13) Czy Pana/Pani dziecko chodzi?

14 / 20

14) Czy Pana/Pani dziecko patrzy Panu/Pani w oczy, gdy Pan/Pani do niego mówi, gdy się z nim bawi lub gdy je ubiera?

15 / 20

15) Czy Pana/Pani dziecko próbuje naśladować to, co Pan/Pani robi? (np. machanie „papa", klaskanie lub wydawanie śmiesznych dźwięków)?

16 / 20

16) Jeśli Pan/Pani odwróci głowę, by na coś spojrzeć, czy Pana/Pani dziecko również odwraca głowę, by spojrzeć na to samo co Pan/Pani?

17 / 20

17) Czy Pana/Pani dziecko próbuje zwrócić na siebie Pana/Pani uwagę, by Pan/Pani na nie patrzył/a (np. czy Pana/Pani dziecko spogląda na Pana/Panią, by zostać pochwalone lub czy mówi „popatrz", „patrz na mnie")?

18 / 20

18) Czy Pana/Pani dziecko rozumie, gdy mówi mu Pan/Pani, aby coś zrobiło (np. jeśli nie wskazuje Pan/Pani palcem, nie robi gestu rękami, czy wtedy Pana/Pani dziecko rozumie polecenie „połóż książkę na krześle" lub „podaj mi kocyk")?

19 / 20

19) Gdy dzieje się coś nowego, czy wtedy Pana/Pani dziecko spogląda na Pana/Panią, by sprawdzić, jak Pan/Pani na to reaguje (np. gdy dziecko usłyszy jakiś nowy lub zabawny dźwięk lub zobaczy nową zabawkę, czy popatrzy wtedy na Pana/Pani twarz)?

20 / 20

20) Czy Pana/Pani dziecko lubi zabawy ruchowe (np. być kołysane, podrzucane u Pana/Pani na kolanach)?

Wyślij wynik na swojego maila

Wyjdź

0%

TEST AQ wiek 4-11

Współczynnik występowania spektrum autyzmu:

Poniżej znajduje się lista pytań dotyczących Twojego dziecka. Proszę uważnie przeczytać każde pytanie i ocenić jak bardzo się z nim zgadzasz lub nie zgadzasz, zaznaczając wybraną odpowiedź.

PROSZĘ NIE POMIJAĆ ŻADNEGO PYTANIA.

 U 42% spośród 14 dotychczas wykonanych testów zidentyfikowano duże prawdopodobieństwo autyzmu

1 / 50

Woli robić coś razem z innymi niż samemu.

2 / 50

Woli wykonywać czynności zawsze w ten sam sposób.

3 / 50

Gdy próbuje sobie coś wyobrazić, bez trudności potrafi stworzyć w umyśle tego obraz.

4 / 50

Często jest czymś tak bardzo pochłonięty/a, że zapomina o innych sprawach.

5 / 50

Często zauważa nawet ciche dźwięki, których inni nie słyszą.

6 / 50

Zwykle zauważa numery tablic samochodów lub podobne ciągi informacji.

7 / 50

Inni ludzie często mówią mu/jej, że to, co mówi jest niegrzeczne, chociaż on/a tego nie dostrzega.

8 / 50

Kiedy czyta jakąś historię, może z łatwością wyobrazić sobie jej bohaterów

9 / 50

Fascynują go/ją daty.

10 / 50

Będąc w grupie, potrafi z łatwością śledzić rozmowy kilku osób równocześnie.

11 / 50

Dobrze się czuje, będąc z innymi ludźmi.

12 / 50

Ma tendencję do dostrzegania szczegółów, których inni nie widzą.

13 / 50

Woli raczej pójść do biblioteki niż na zabawę.

14 / 50

Z łatwością wymyśla rozmaite historie.

15 / 50

Bardziej pociągają go/ją ludzie niż rzeczy.

16 / 50

Ma wyraźnie określone zainteresowania i złości się, kiedy nie może ich realizować.

17 / 50

Lubi towarzyskie pogaduszki.

18 / 50

Kiedy coś mówi, innym ludziom nie zawsze łatwo jest coś wtrącić.

19 / 50

Fascynują go/ją liczby.

20 / 50

Kiedy czyta jakąś opowieść, trudno mu/jej odgadnąć intencje jej bohaterów.

21 / 50

Czytanie beletrystyki nie sprawia mu/jej szczególnej przyjemności.

22 / 50

Nawiązywanie nowych przyjaźni sprawia mu/jej trudność.

23 / 50

Nieustannie zauważa, że różne rzeczy układają się według powtarzających się schematów, wzorów.

24 / 50

Wolałby/ałaby raczej pójść do teatru niż do muzeum.

25 / 50

Nie denerwuje go/jej, gdy codzienny rozkład zajęć zostaje zakłócony.

26 / 50

Często zauważa, że nie wie, jak podtrzymać rozmowę.

27 / 50

Z łatwością odczytuje treści zawarte między wierszami, gdy ktoś do niego/niej mówi.

28 / 50

Zwykle koncentruje się bardziej na całym obrazie niż na drobnych szczegółach.

29 / 50

Nie jest zbyt dobry/a w zapamiętywaniu numerów telefonów.

30 / 50

Zwykle nie zauważa drobnych zmian w jakiejś sytuacji lub w czyimś wyglądzie.

31 / 50

Potrafi zauważyć, że osoba, która go/jej słucha staje się znudzona.

32 / 50

Potrafi robić kilka rzeczy równocześnie.

33 / 50

Gdy rozmawia przez telefon, nie jest pewny/a, kiedy nadchodzi jego/jej kolej, żeby mówić.

34 / 50

Lubi robić różne rzeczy spontanicznie.

35 / 50

Często jako ostatni/a rozumie sens dowcipu.

36 / 50

Potrafi z łatwością odgadnąć, co ktoś myśli lub czuje, po prostu patrząc na jego twarz.

37 / 50

Potrafi bardzo szybko powrócić do czynności, którą coś mu/jej przerwało.

38 / 50

Dobrze sobie radzi z towarzyskimi pogaduszkami.

39 / 50

Ludzie często zwracają mu/jej uwagę, że nieustannie mówi na ten sam temat.

40 / 50

Kiedy był/a mały/a, przyjemność sprawiały mu/jej zabawy z innymi dziećmi, w których trzeba było coś udawać.

41 / 50

Lubi zbierać informacje na temat kategorii, do których należą różne rzeczy (np. marek samochodów, gatunków ptaków, rodzajów pociągów, roślin i innych).

42 / 50

Trudno jest mu/jej wyobrazić sobie, jakby to było być kimś innym.

43 / 50

Lubi starannie planować wszelkie zajęcia, w jakich bierze udział.

44 / 50

Lubi spotkania towarzyskie.

45 / 50

Rozpoznawanie intencji innych ludzi sprawia mu/jej trudność.

46 / 50

Nowe sytuacje wywołują w nim/niej niepokój.

47 / 50

Lubi poznawać nowych ludzi.

48 / 50

Jest dobrym dyplomatą.

49 / 50

Nie jest zbyt dobry/a w zapamiętywaniu dat urodzin innych osób.

50 / 50

Z łatwością bawi się z dziećmi w zabawy wymagające udawania.

Wyślij wynik na swojego maila

Wyjdź

0%

Zespół Aspergera - ASAS (test online)

Kliknij przycisk "Start", aby rozpocząć test przesiewowy pod kątem zespołu Aspergera

 U 41% spośród 205 dotychczas wykonanych testów zidentyfikowano duże prawdopodobieństwo autyzmu

1 / 35

Woli robić coś razem z innymi
niż samemu.

2 / 35

2. Czy dziecko podczas czasu wolnego, na przykład podczas przerw, unika innych dzieci, siada samo lub woli zostać w klasie?

3 / 35

3. Czy dziecko w niewłaściwy sposób komentuje sytuacje lub zachowania innych?

4 / 35

4. Czy brak u dziecka empatii, czyli umiejętności zrozumienia uczuć innych osób? Przykładowo, nie zdaje sobie sprawy, że przeproszenie innej osoby może wpłynąć na poprawę jej samopoczucia.

5 / 35

5. Czy dziecko oczekuje, że inne osoby będą znały jego opinie, myśli i doświadczenia? Przykładowo, nie zdaje sobie sprawy, że ktoś może o czymś nie wiedzieć, ponieważ nie był razem z nim w określonej sytuacji.

6 / 35

6. Czy dziecko musi być wielokrotnie uspokajane, zwłaszcza w momencie zmian lub pojawienia się problemów?

7 / 35

7. Czy dziecko reaguje nieadekwatnie do sytuacji? Przykładowo, pokazuje zdenerwowanie znacznie większe niż należałoby oczekiwać.

8 / 35

8. Czy dziecko ma trudności ze zrozumieniem, że emocje mogą być wyrażane w różny sposób przez różne osoby?

9 / 35

9. Czy dziecko niechętnie uczestniczy w zawodach sportowych, grach i innych zajęciach?

10 / 35

10. Czy dziecko nie zwraca uwagi na modę, nie nalega, żeby mieć takie same rzeczy, na przykład zabawki czy ubrania, jak inne dzieci?

11 / 35

11. Czy dziecko w sposób dosłowny traktuje przenośnie i wyrażenia?

12 / 35

12. Czy dziecko ma nietypowy ton głosu? Przykładowo, wydaje się, że ma obcy akcent lub wypowiada się monotonnie, bez emocji.

13 / 35

13. Czy dziecko podczas rozmowy jest niezainteresowane wybranym tematem konwersacji? Przykładowo, nie zadaje pytań lub nie komentuje wypowiedzi innych osób.

14 / 35

14. Czy podczas rozmowy dziecko mniej patrzy na rozmówcę niż on by tego oczekiwał?

15 / 35

15. Czy mowa dziecka jest zbyt precyzyjna, pedantyczna?

16 / 35

16. Czy dziecko ma trudności z rozmowami na tematy, które nie są mu znane? Przykładowo, gdy czegoś nie rozumie, to nie zadaje pytań, tylko zmienia temat rozmowy.

17 / 35

Umiejętności poznawcze

  1. Czy dziecko czyta książki głównie w celu poszerzenia wiedzy, a nie w celu przeżycia przygód? Przykładowo, woli czytać encyklopedie i książki naukowe niż książki przygodowe.

18 / 35

2. Czy dziecko ma nadzwyczajną pamięć do sytuacji, wydarzeń? Przykładowo, pamięta numer rejestracyjny starego samochodu sąsiadów lub dokładnie odtwarza sytuacje sprzed kilku lat.

19 / 35

3. Czy dziecko ma trudności z włączaniem się w zabawy wymagające wyobraźni?

20 / 35

Szczególne zainteresowania

  1. Czy dziecko jest szczególnie zainteresowane jakąś dziedziną wiedzy lub tematem i nieustannie gromadzi wiadomości, które dotyczą jego zainteresowań? Przykładowo, czyta encyklopedie, żeby poszerzyć swoją wiedzę na temat pojazdów lub map.

21 / 35

2. Czy dziecko wydaje się nadmiernie zmartwione, gdy zmienia się pewne rutyny, przyzwyczajenia? Przykładowo, jest zdenerwowane tym, że musiało iść do szkoły inną drogą niż zwykle.

22 / 35

3.Czy dziecko rozwija rutyny, przyzwyczajenia, które muszą być wykonane codziennie?

23 / 35

Rozwój fizyczny

  1. Czy dziecko ma słabą koordynację wzrokowo-ruchową? Przykładowo, ma problem ze złapaniem piłki.

24 / 35

2. Czy dziecko rusza się w nietypowy sposób podczas biegania?

25 / 35

Pozostałe zachowania

Nieuzasadniony strach czy stres w sytuacji:

  • usłyszenia głośnego dźwięku, na przykład urządzeń

26 / 35

  • elektrycznych, takich jak odkurzacz,

27 / 35

  • delikatnego dotyku na skórze, głowie,

28 / 35

  • noszenia określonych części garderoby,

29 / 35

  • niespodziewanego dźwięku,

30 / 35

  • widoku określonych przedmiotów

31 / 35

  • przebywania w miejscach głośnych, pełnych ludzi.

32 / 35

2. Machanie rękami lub bujanie się, kiedy jest podekscytowane lub przestraszone.

33 / 35

3. Obniżony próg bólu.

34 / 35

4. Opóźniony rozwój mowy.

35 / 35

5. Tiki lub nietypowa mimika twarzy.

Wyślij wynik na swojego maila

Wyjdź

0%

TEST AQ wiek 12-15

Współczynnik występowania spektrum autyzmu:

Poniżej znajduje się lista pytań dotyczących Twojego dziecka. Proszę uważnie przeczytać każde pytanie i ocenić jak bardzo się z nim zgadzasz lub nie zgadzasz, zaznaczając wybraną odpowiedź.

PROSZĘ NIE POMIJAĆ ŻADNEGO PYTANIA.

 U 42% spośród 4 dotychczas wykonanych testów zidentyfikowano duże prawdopodobieństwo autyzmu

1 / 50

Woli robić coś razem z innymi niż samemu.

2 / 50

Woli wykonywać czynności zawsze w ten sam sposób.

3 / 50

Gdy próbuje sobie coś wyobrazić, bez trudności potrafi stworzyć w umyśle tego obraz.

4 / 50

Często jest czymś tak bardzo pochłonięty/a, że zapomina o innych sprawach.

5 / 50

Często zauważa nawet ciche dźwięki, których inni nie słyszą.

6 / 50

Zwykle zauważa numery tablic samochodów lub podobne ciągi informacji.

7 / 50

Inni ludzie często mówią mu/jej, że to, co mówi jest niegrzeczne, chociaż on/a tego nie dostrzega.

8 / 50

Kiedy czyta jakąś historię, może z łatwością wyobrazić sobie jej bohaterów

9 / 50

Fascynują go/ją daty.

10 / 50

Będąc w grupie, potrafi z łatwością śledzić rozmowy kilku osób równocześnie.

11 / 50

Dobrze się czuje, będąc z innymi ludźmi.

12 / 50

Ma tendencję do dostrzegania szczegółów których inni nie widzą.

13 / 50

Woli raczej pójść do biblioteki niż na zabawę.

14 / 50

Z łatwością wymyśla rozmaite historie.

15 / 50

Bardziej pociągają go/ją ludzie niż rzeczy.

16 / 50

Ma wyraźnie określone zainteresowania i złości się, kiedy nie może ich realizować.

17 / 50

Lubi towarzyskie pogaduszki.

18 / 50

Kiedy coś mówi, innym ludziom nie zawsze łatwo jest coś wtrącić.

19 / 50

Fascynują go/ją liczby.

20 / 50

Kiedy czyta jakąś opowieść, trudno mu/jej odgadnąć intencje jej bohaterów.

21 / 50

Czytanie beletrystyki nie sprawia mu/jej szczególnej przyjemności.

22 / 50

Nawiązywanie nowych przyjaźni sprawia mu/jej trudność.

23 / 50

Nieustannie zauważa, że różne rzeczy układają się według powtarzających się schematów, wzorów.

24 / 50

Wolałby/ałaby raczej pójść do teatru niż do muzeum.

25 / 50

Nie denerwuje go/jej, gdy codzienny rozkład zajęć zostaje zakłócony.

26 / 50

Często zauważa, że nie wie, jak podtrzymać rozmowę.

27 / 50

Z łatwością odczytuje treści zawarte między wierszami, gdy ktoś do niego/niej mówi.

28 / 50

Zwykle koncentruje się bardziej na całym obrazie niż na drobnych szczegółach.

29 / 50

Nie jest zbyt dobry/a w zapamiętywaniu numerów telefonów.

30 / 50

Zwykle nie zauważa drobnych zmian w jakiejś sytuacji lub w czyimś wyglądzie.

31 / 50

Potrafi zauważyć, że osoba, która go/jej słucha staje się znudzona.

32 / 50

Potrafi robić kilka rzeczy równocześnie.

33 / 50

Gdy rozmawia przez telefon, nie jest pewny/a, kiedy nadchodzi jego/jej kolej, żeby mówić.

34 / 50

Lubi robić różne rzeczy spontanicznie.

35 / 50

Często jako ostatni/a rozumie sens dowcipu.

36 / 50

Potrafi z łatwością odgadnąć, co ktoś myśli lub czuje, po prostu patrząc na jego twarz.

37 / 50

Potrafi bardzo szybko powrócić do czynności, którą coś mu/jej przerwało.

38 / 50

Dobrze sobie radzi z towarzyskimi pogaduszkami.

39 / 50

Ludzie często zwracają mu/jej uwagę, że nieustannie mówi na ten sam temat.

40 / 50

Kiedy był/a mały/a, przyjemność sprawiały mu/jej zabawy z innymi dziećmi, w których trzeba było coś udawać.

41 / 50

Lubi zbierać informacje na temat kategorii, do których należą różne rzeczy (np. marek samochodów, gatunków ptaków, rodzajów pociągów, roślin i innych).

42 / 50

Trudno jest mu/jej wyobrazić sobie, jakby to było być kimś innym.

43 / 50

Lubi starannie planować wszelkie zajęcia, w jakich bierze udział.

44 / 50

Lubi spotkania towarzyskie.

45 / 50

Rozpoznawanie intencji innych ludzi sprawia mu/jej trudność.

46 / 50

Nowe sytuacje wywołują w nim/niej niepokój.

47 / 50

Lubi poznawać nowych ludzi.

48 / 50

Jest dobrym dyplomatą.

49 / 50

Nie jest zbyt dobry/a w zapamiętywaniu dat urodzin innych osób.

50 / 50

Z łatwością bawi się z dziećmi w zabawy wymagające udawania.

Wyślij wynik na swojego maila

Wyjdź

0%
12

TEST AQ - powyżej 16 roku życia

TEST AQ powyzej 16 roku

Współczynnik występowania spektrum autyzmu u dorosłych:

Poniżej znajduje się lista pytań. Proszę uważnie przeczytać każde pytanie i ocenić jak bardzo się z nim zgadzasz lub nie zgadzasz, zaznaczając wybraną odpowiedź.

PROSZĘ NIE POMIJAĆ ŻADNEGO PYTANIA.

 U 56% spośród 12 dotychczas wykonanych testów zidentyfikowano duże prawdopodobieństwo autyzmu

1 / 46

1) Wolę robić coś razem z innymi niż samemu.

2 / 46

2) Wolę wykonywać czynności zawsze w ten sam sposób.

3 / 46

3) Gdy próbuję sobie coś wyobrazić, bez trudności potrafię stworzyć w umyśle tego obraz.

4 / 46

4) Często jestem czymś tak bardzo pochłonięty/a, że zapominam o innych sprawach.

5 / 46

5) Często zauważam nawet ciche dźwięki, których inni nie słyszą.