Wczesne Wspomaganie Rozwoju WWR
WWR
Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR)
Wczesne Wspomaganie Rozwoju to zespół działań mających na celu wspieranie nieprawidłowego rozwoju psychomotorycznego oraz komunikacji dziecka na bardzo wczesnym etapie. Działania te prowadzone są do momentu podjęcia przez dziecko nauki w szkole. Mogą zakończyć się wcześniej, gdy terapeuta osiągnie założone cele. Podczas zajęć wczesnego wspomagania rozwoju pracuje się nad redukcją deficytów rozwojowych oraz nad usprawnieniem u dziecka następujących obszarów:
- poznawczego – pamięć, uwaga, koncentracja, myślenie;
- emocjonalnego – umiejętność przeżywania, wyrażania i kontrolowania emocji, poczucie własnej wartości;
- społecznego – funkcjonowanie w grupie, kształtowanie postaw empatii, zrozumienia i współpracy, umiejętność respektowania określonych norm;
- fizycznego – przetwarzanie i odbieranie bodźców przez wszystkie zmysły, prawidłowe funkcjonowanie ruchowe.
Skuteczność WWR:
- Aby skuteczność Wczesnego Wspomagania Rozwoju była możliwie największa, niezbędne jest jednoczesne zaistnienie czterech czynników:
1. Wczesne rozpoznanie. Im wcześniej zostaje rozpoczęta terapia dziecka, tym łatwiej, szybciej i skuteczniej wyrównywane są deficyty dziecka.
2. Aktywne uczestnictwo rodziców. Współpraca rodziców i opiekunów w procesie terapeutycznym przekłada się na wzmocnienie efektu terapeutycznego.
3. Realizacja zaleceń. Dzięki właściwej realizacji zaleceń uzyskane rezultaty będą osiągane szybciej i będą miały trwały charakter.
4. Wielokierunkowość terapii. Terapia WWR może i powinna obejmować jednocześnie pracę nad wieloma sferami deficytowymi jednocześnie.
Dla kogo przeznaczone jest WWR?
- dla dzieci od momentu urodzenia do 7 roku życia.
Cel WWR:
- przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole,
- redukcja zachowań trudnych,
- ksztłtowanie zachowań pożądanych.
Metody:
- Stosowana Analiza Zachowania (SAZ),
- techniki i metody naukowe, których skuteczność została opisana w najnowszej literaturze.
Potrzebne dokumenty:
- opinia o potrzebie Wczesnego Wspomagania Rozwoju (wydawana przez publiczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, poradnię specjalistyczną lub wybrane niepubliczne poradnie).
*Podstawą do otrzymania opinii może być jedna lub kilka występujących poniżej przyczyn:
– opóźniony lub zaburzony rozwój psychoruchowy,
– niepełnosprawność ruchowa w tym z afazją,
– niepełnosprawność intelektualna,
– niepełnosprawność sprzężona (kilka niepełnosprawności równocześnie),
– autyzm i zespół Aspergera,
– zaburzenia wzroku, słuchu, mowy.
Opłaty:
- zajęcia są darmowe.
Czas trwania:
- WWR odbywają się przez 4 godziny w miesiącu.
Wydawane dokumenty:
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET)
Tworzony na podstawie przeprowadzonego na pierwszych zajęciach testu.
Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc, w pierwszej kolejności na zajęcia WWR przyjmowane są dzieci do 3,5 roku życia z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Dzieci objęte pomocą NPPP IWRD mają pierwszeństwo w przyjęciu do Przedszkola Specjalnego dla Dzieci z Zaburzeniem Autystycznym.