Objawy zespołu Aspergera
Objawy zespołu Aspergera
Typowe objawy zespołu Aspergera - czy moje dziecko ma zespół Aspergera?
Niektóre z zachowań dziecka mogą budzić obawy rodzica czy rozwój dziecka przebiega prawidłowo. Część z tych zachowań może wskazywać na zespół Aspergera. Trzeba jednak wiedzieć, że dla postawienia pewnej diagnozy zawsze niezbędna jest wizyta w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz przeprowadzenie pełnej, standaryzowanej diagnozy. To bardzo ważne, gdyż zdarza się, że dzieci z zespołem Aspergera otrzymują niewłaściwą diagnozę, ponieważ wiele zachowań charakterystycznych dla tego zespołu możemy zaobserwować również u dzieci z innymi dysfunkcjami. Dopiero specjalistyczna obserwacja jego zachowań, a przede wszystkim umiejętności społecznych, zabaw i zainteresowań wskzuje, że mamy do czynienia z bardziej kompleksowym zaburzeniem.
Poniżej opisujemy szereg najbardziej typowych zachowań, które mogą wskazywać u dziecka na zespół Aspergera. Obejmują one zachowania w trzech kategoriach wiekowych:
- Typowe objawy zespołu Aspergera u niemowlaków i małych dzieci.
- Objawy zespołu Aspergera u dzieci w wieku przedszkolnym.
- Zespół Aspergera u dzieci w wieku szkolnym.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią opisu niepokojących zachowań. W przypadku wątpliwości zalecamy kontakt ze specjalistą, który pomoże w ocenie trudnych zachowań i zaproponuje odpowiednią diagnozę lub pomoże znaleźć rozwiązanie dla zaistniałych trudności rozwojowych.
Zespół Aspergera u niemowlaków i małych dzieci
- słaby kontakt wzrokowy,
- niechęć do kontaktu fizycznego z rodzicami, przytulania się,
- brak dzielenia się uwagą:
– dziecko nie kieruje wzroku w kierunku wskazanym przez dorosłego,
– dziecko nie wskazuje palcem na interesujące je przedmioty, - słaba reakcja na bodźce zmysłowe (dotyk, dźwięk, zapach),
- specyficzny rozwój mowy:
– brak zainteresowania osobą mówiącą,
– brak gaworzenia lub jego osłabienie,
– brak gaworzenia naśladowczego,
– pierwsze wypowiadane przez dziecko słowa z zakresu przedmiotów oraz zainteresowań (np. „auto”, „motor”) a nie osób (np. „mama”, „tata”),
– powtarzanie słów lub wypowiedzi innych osób (tzw. echolalia),
– ograniczona umiejętność mowy spontanicznej (np. mowa rozwija się w obrębie zainteresowań),
– trudności z prowadzeniem rozmowy lub komunikacji, - preferowanie określonych zabawek,
- fiksacja na wybranych przedmiotach,
- trudności w zabawie:
– nieumiejętność odtwarzania ról osób lub ich naśladowania,
– przesadne zainteresowanie przedmiotami w trakcie zabawy, - stereotypowe ruchy (np. kołysanie się),
- impulsywność,
- pasywność lub wycofanie.
Zespół Aspergera u dzieci w wieku przedszkolnym
- trudności w kontaktach społecznych:
– dziecko w ogóle nie jest zainteresowane budowaniem relacji z rówieśnikami,
– dziecko nieprawidłowo nawiązuje relacje z rówieśnikami w sposób (np. poprzez bicie drugiego dziecka, gryząc, wąchając), - dziecko unika zabaw,
- zabawy dziecka mają charakter odtwórczy (porządkowanie przedmiotów, segregowanie),
- możliwość pojawienia się zachowań agresywnych (np. gdy dziecko musi odczekać w zabawia na swoją kolej)
- deficyty mowy,
- specyficzne uzdolnienia i zainteresowania,
- hiperleksja (niezwykle szybko nabyta umiejętność czytania),
- niepokojące zachowania występują w nowych sytuacjach lub jedynie w grupie rówieśniczej (w domu zachowania takie nie są widoczne).
Zespół Aspergera u dzieci w wieku szkolnym
- upośledzona zdolność do nawiązywania, rozumienia i podtrzymywania relacji społecznych,
- dziecko unika zabaw,
- możliwość pojawienia się zachowań agresywnych (np. gdy dziecko musi odczekać w zabawia na swoją kolej)
- brak zrozumienia przenośni,
- nieadekwatne do sytuacji zachowania społeczne,
- całkowite poświęcenie się zainteresowaniom kosztem relacji społecznych,
- przywiązanie do stałości otoczenia (przywiązanie do konkretnego miejsca, ułożenia przedmiotów, itp.),
- problemy z radzeniem sobie z nagłymi zmianami w otoczeniu,
- zaburzenia tzw. motoryki dużej (np. trudności w nauce jazdy na rowerze, łapaniem lub kopaniem piłki, itp.),
- niepokojące zachowania występują w nowych sytuacjach lub jedynie w grupie rówieśniczej (w domu zachowania takie nie są widoczne).
Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia w postaci e-konsultacji, diagnozy czy napisania indywidualnego programu dla Twojego dziecka, możesz skontaktować się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną IWRD klikając tutaj lub zapisać się na wizytę klikając powyżej przycisk „Zapisz się„.
Poznaj ofertę szkoleń Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli fundacji IWRD
We wprowadzonej w 2022 roku jedenastej rewizji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób Światowej Organizacji Zdrowia (ICD-11) zespół Aspergera nie jest klasyfikowany jako odrębna jednostka. Obecnie włączony jest on do diagnozy „zaburzeń ze spektrum autyzmu” (ang. autism spectrum disorders, ASD).
Klasyfikacja WHO wyróżnia kilka podkategorii zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Zgodnie z ICD-11 jednostka kliniczna nazywana dotąd zespołem Aspergera będzie określana jako „zaburzenie ze spektrum autyzmu bez zaburzeń rozwoju intelektualnego i z łagodnymi zaburzeniami języka funkcjonalnego lub bez nich”.
Zrób również test online za darmo pod tym linkiem. Jest to test, który pozwala na określenie zachowań występujących w zespole Aspergera u dzieci w wieku wczesnoszkolnym (5-12 lat)..
Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia w postaci e-konsultacji, diagnozy czy napisania indywidualnego programu dla Twojego dziecka, możesz skontaktować się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną IWRD klikając tutaj lub zapisać się na wizytę klikając poniżej przycisk „Zapisz się„.