Statut
Statut Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Placówka nosi nazwę: Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, zwana dalej Poradnią.
- Poradnia może posługiwać się nazwą skróconą: IWRD Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, IWRD NPPP.
- Siedziba Poradni mieści się przy ul. Malczewskiego 139 w Gdańsku.
- Poradnia udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej, prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
- Organem prowadzącym Poradnię jest Fundacja-Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka z siedzibą przy ul. Malczewskiego 139 w Gdańsku.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku.
- Poradnia używa pieczęci:
Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
80-114 Gdańsk,
ul. Malczewskiego139.
NIP 5262837434
REGON 140051240-00048
tel.: + 48 58 341 44 41
tel.: +48 666 097 620
e-mail: poradnia@iwrd.pl
- Poradnia funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz przerw zatwierdzonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora i rady pedagogicznej.
- Poradnia działa od poniedziałku do piątku. W określonych sytuacjach może również działać w soboty.
- Pracownicy Poradni mogą realizować swoje obowiązki zarówno w poradni jak i w domu dziecka bądź w placówce do której dziecko uczęszcza.
- Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi działalność poradni są: art. 172 ust.1, ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082).
§ 2
- Organ prowadzący Poradni odpowiada za jego działalność.
- Do zadań organu prowadzącego należy:
- nadzór i koordynacja zgodności realizowanych przez Poradnię celów z założeniami Statutu Poradni oraz Statutu Fundacji IWRD,
- podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu Poradni,
- podejmowanie decyzji o przekształceniu lub zlikwidowaniu Poradni.
- Do kompetencji organu prowadzącego Poradni należy w szczególności:
- zatwierdzanie projektu budżetu Poradni opracowanego przez Dyrektora,
- zatwierdzanie rocznego planu pracy Poradni oraz arkusza organizacyjnego poradni na dany rok szkolny,
- zatrudnianie i zwalnianie Dyrektora Poradni,
- dysponowanie środkami finansowymi i mieniem Poradni.
Rozdział 2
Cele i zadania poradni oraz formy ich realizacji
§ 3
1. Poradnia udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, jak również prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Poradnia udziela także pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom i nauczycielom. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest związana z wychowywaniem i kształceniem dzieci, jak również z problemami, pojawiającymi się w funkcjonowaniu rodziny bądź klasy z dzieckiem z niepełnosprawnością.
2. Do zadań Poradni należy w szczególności:
- ocena aktualnego poziomu funkcjonowania dziecka, wskazanie jego mocnych stron oraz deficytów w rozwoju,
- poradnictwo psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne,
- udzielanie pomocy terapeutycznej dzieciom ze specjalnymi trudnościami,
- rozpowszechnianie wśród rodziców i nauczycieli wiedzy na temat autyzmu i innych zaburzeń oraz sposobów radzenia sobie z nimi,
- tworzenie programów terapeutyczno- edukacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju
- pomoc rodzicom w rozwijaniu umiejętności deficytowych oraz mocnych stron dzieci.
3. Poradnia realizuje zadania poprzez:
- diagnozę
- konsultację
- terapię
- psychoedukację
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- doradztwo
- mediację
- interwencje w środowisku ucznia
- działalność profilaktyczną
- działalność informacyjną.
- Poradnia wydaje opinie:
- opinie psychologiczno-pedagogiczne o poziomie funkcjonowania dziecka,
- inne opinie, zgodnie z potrzebami dziecka.
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców dziecka. Na wniosek rodziców lub za ich zgodą Poradnia przekazuje kopię opinii do poradni lub placówki, do której uczęszcza dziecko.
- Opinia zawiera:
- datę wydania opinii,
- oznaczenie poradni, w której działa zespół wydający opinię,
- skład zespołu, który wydał opinię,
- imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania,
- wskazanie odpowiedniej formy pomocy i wsparcia udzielanych dziecku i rodzinie, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym logopedycznej, stosownie do potrzeb,
- uzasadnienie opinii, w tym szczegółowe uzasadnienie wskazanej formy pomocy i wsparcia,
- podpis przewodniczącego zespołu.
§ 4
- W Poradni jest organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Program WWR opracowany są z uwzględnieniem indywidualnych możliwości, potrzeb i stopnia zaburzeń każdego dziecka. Wiodącą metodą rewalidacji jest stosowana analiza zachowania, opierająca się na podstawowych zasadach uczenia.
- Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez Dyrektora Poradni.
- W skład Zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi z zaburzeniem autystycznym:
- oligofrenopedagog
- psycholog
- logopeda
- Do zadań Zespołu należy w szczególności:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
- informowanie rodziców o możliwości korzystania z pomocy zakładów opieki zdrowotnej lub ośrodków pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Pracę Zespołu koordynuje Dyrektor.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka określonych przez Zespół.
- Zajęcia mogą być realizowane zarówno indywidualnie, jak i grupowo, a liczba uczestników zajęć grupowych zależy od ich specyfiki. Zajęcia WWR mogą być prowadzone z dzieckiem również w domu.
- Udział rodziców w zajęciach jest wskazany, ze względu na możliwość udzielenia instruktażu przez specjalistę w celu kontynuowania oddziaływań terapeutycznych oraz generalizowania nabyty przez dziecko umiejętności w środowisku domowym.
Rozdział 3
Organy Poradni i zakres ich zadań
§ 5
- Organami Poradni są:
- Dyrektor Poradni
- Wicedyrektor Poradni
- Rada Pedagogiczna
§ 6
- Kompetencje oraz szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków Dyrektora Poradni określa organ prowadzący.
- Dyrektor planuje, organizuje, kieruje i nadzoruje działalność Poradni oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Dyrektora Poradni należy:
- zapewnienie warunków działania Poradni, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- wyposażenie Poradni w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji zadań statutowych,
- zawieranie umów z rodzicami (opiekunami prawnymi) za korzystanie z zajęć w ramach dłuższej współpracy np. zajęcia WWR i TUS,
- decydowanie o wysokości odpłatności za usługi Poradni,
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni, określanie zakresu ich czynności i kompetencji,
- sprawowanie nadzory pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych specjalistów,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej,
- dysponowanie środkami finansowymi i mieniem Poradni,
- podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie zastrzeżonych w statucie dla innych organów Poradni.
§ 7
- Kompetencje oraz szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków Wicedyrektora Poradni określa Dyrektor Poradni.
- Do zadań Wicedyrektora Poradni należy:
- wspieranie Dyrektora Poradni w działaniach służących rozwojowi Poradni, szczególnie w zakresie planowania i organizacji działalności Poradni,
- sprawowanie nadzory pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych specjalistów,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej,
- w razie potrzeby wykonywanie obowiązków administracyjnych.
§ 8
- W Poradni działa Rada Pedagogiczna. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele-specjaliści zatrudnieni w Poradni.
- Przewodniczącym Rady jest Dyrektor Poradni.
- Przewodniczący Rady prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie o terminie i porządku zebrania.
- Zebrania Rady są protokołowane.
- Do zadań Rady należy:
- opiniowanie w sprawie organizacji pracy Poradni,
- organizowanie wewnętrznego samokształcenia i upowszechnianie nowatorstwa pedagogicznego,
- współdziałanie z innymi organami Poradni.
- Kompetencje oraz szczegółowy zakres uprawnień Rady określa Regulamin Rady Pedagogicznej
§ 9
- Organy Poradni mają prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
- Organy Poradni są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji zadań Poradni.
- Koordynatorem współdziałania organów Poradni jest Dyrektor Poradni.
- Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów Poradni ustala Dyrektor Poradni.
Rozdział 4
Prawa i obowiązki pracowników Poradni
§ 10
- W Poradni zatrudnia się:
- pracowników pedagogicznych o następujących specjalnościach: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi,
- pracowników administracji.
- Poradnia może zatrudniać również pracowników ochrony zdrowia o następujących specjalnościach: pediatra, neurolog, psychiatra, lekarz rehabilitacji.
- Poradnia zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę, bądź umów cywilno-prawnych.
§ 11
- Pracownicy mają prawo do:
- szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jaki dzieci,
- wolności głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi,
- korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Poradni, superwizorów, a także instytucji wyspecjalizowanych w tym zakresie,
- stałego rozwoju, wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
- jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy.
- Nauczyciele-specjaliści mają obowiązek:
- kierować się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, z poszanowaniem godności osobistej dziecka,
- sumiennie realizować wyznaczone zadania i dbać o wysoką jakość swojej pracy,
- przekazywać rodzicom informacje dotyczące ich dziecka.
- Zakres działań i obowiązków psychologa:
- diagnoza psychologiczna z ustaleniem form pomocy,
- formułowanie opinii o funkcjonowaniu dziecka,
- spotkania indywidualne z dziećmi i rodzicami,
- zajęcia indywidualne i grupowe z dziećmi i rodzicami (psychoedukacja, profilaktyka, terapia),
- porady i instruktaż dla rodziców dotyczące sposobów pracy z dzieckiem,
- współpraca ze środowiskiem dziecka,
- doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji,
- udział w pracach zespołów opiniujących,
- inne zadania, zgodne z posiadanymi kwalifikacjami i celami Poradni.
- Zakres działań i obowiązków pedagoga:
- diagnoza pedagogiczna i ustalenie form pomoc,
- zajęcia indywidualne (korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne), grupowe zajęcia terapeutyczne, profilaktyczne z dziećmi i rodzicami,
- porady i instruktaż dla rodziców dotyczące sposobów pracy z dzieckiem,
- wspierane rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- udział w pracach zespołów opiniujących,
- współpraca ze środowiskiem dziecka,
- doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji,
- inne zadania, zgodne z kwalifikacjami i celami poradni.
- Zakres działań i obowiązków logopedy:
- diagnoza logopedyczna,
- pomoc logopedyczna: terapia, kontrola, instruktaż dla rodziców,
- działania profilaktyczne,
- współpraca z innymi pracownikami Poradni w celu informowania ich o rozwoju mowy dziecka,
- udział w zespołach opiniujących,
- doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji,
- inne zadania, zgodne z kwalifikacjami i celami Poradni.
- Zakres działań i obowiązków lekarza, jeśli jest zatrudniony:
- ustalenie diagnozy medycznej, także na podstawie zgromadzonych dokumentów,
- instruktaż dla rodziców,
- zalecenie form terapii,
- działalność profilaktyczna,
- udział w zespołach opiniujących,
- inne zadania.
Rozdział 5
Organizacja Poradni
§ 12
- W Poradni działa:
- zespół opiniujący,
- zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, które realizują zalecenia zawarte w opinii wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
§ 13
- Sposób prowadzenia dokumentacji w Poradni określa Dyrektor Poradni
- Dokumentacja Poradni obejmuje m.in.:
- alfabetyczny spis dzieci korzystających z pomocy,
- dokumentację z badań,
- dziennik indywidualnych zajęć pracowników,
- dokumentację zajęć WWR.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki osób korzystających z usług Poradni
§ 14
- Z usług Poradni mogą korzystać:
- Dzieci, młodzież oraz ich rodzice
- Pedagodzy oraz nauczyciele z placówek oświatowych.
- Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne.
- Niepełnoletnia osoba korzystająca z usług Poradni ma obowiązek zgłoszenia się z rodzicem lub opiekunem prawnym.
§ 15
- Rodzice dzieci korzystających z usług Poradni mają prawo do:
- zapoznania się z ofertą Poradni oraz obowiązującym cennikiem usług w Poradni,
- uzyskiwania szczegółowych informacji o programie edukacyjno – terapeutycznym swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od specjalistów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka,
- przekazywania Dyrektorowi Poradni wniosków dotyczących pracy Poradni,
- ochrony danych osobowych dziecka i jego członków rodziny zbieranych przez Poradnię w zakresie jej działalności statutowej.
Rozdział 7
Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność Poradni
§ 16
- Działalność Poradni jest finansowana z następujących źródeł:
- dotacji ustalonej na podstawie odrębnych przepisów i przekazywanej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego – Gminę Miasta Gdańska,
- środków organu prowadzącego,
- wpłat rodziców dzieci za usługi w Poradni,
- dotacji celowych przekazywanych Poradni przez osoby prawne, organizacje i instytucje.
- Poradnia nie zwraca kosztów z odbytego spotkania diagnostyczno – terapeutycznego, jeśli usługa została wykonana zgodnie z opisem i cennikiem umieszczonym na stronie internetowej poradnia.iwrd.pl
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 17
- Regulaminy określające działalność organów Poradni, jak również wynikające z zadań Poradni, nie mogą być sprzeczne z przepisami niniejszego Statutu, jak również z innymi przepisami prawa.
- Nadawanie nowego Statutu Poradni lub dokonywanie zmiany Statutu Poradni jest uprawnieniem organu prowadzącego.
- Po dokonaniu zmiany Statutu, Dyrektor Poradni opracowuje ujednolicony tekst Statutu Poradni.
- Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r.
Gdańsk, 19.08.2022r.
podpis i pieczęć organu prowadzącego Poradni