Objawy autyzmu
Klip zatytułowany "Czym jest zaburzenie ze spektrum autyzmu" jest jednocześnie pierwszym odcinkiem internetowego kursu terapii dziecka z autyzmem - "Kwadrans dla terapii". Kurs stworzony jest z myślą o rodzicach, terapeutach, rodzicach, nauczycielach i osobach zainteresowanych tematyką terapii autyzmu u dzieci. Zawarta w nim wiedza oparta jest o badania naukowe i doświadczenie terapeutyczne Fundacji Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku.
Niektóre z zachowań dziecka często mogą budzić obawy rodzica czy rozwój dziecka przebiega prawidłowo. Dla postawienia pewnej diagnozy zawsze niezbędna jest wizyta w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz przeprowadzenie pełnej, standaryzowanej diagnozy.
Występuje jednak szereg zachowań, które mogą wskazywać u dziecka zaburzenia ze spektrum autyzmu. Poniżej zamieściliśmy większość najbardziej typowych niepokojących zachowań, które występują w przypadku autyzmu. Obejmują one zachowania w trzech kategoriach:
- Komunikacja społeczna i interakcje społeczne dziecka.
- Wzorce zachowań i zainteresowań.
- Typowe trudności towarzyszące.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią opisu niepokojących zachowań. W przypadku wątpliwości zalecamy kontakt ze specjalistą, który pomoże w ocenie trudnych zachowań i zaproponuje odpowiednią diagnozę lub pomoże znaleźć rozwiązanie dla zaistniałych trudności rozwojowych.
Komunikacja społeczna i interakcje społeczne dziecka
- dziecko wydaje się być we własnym świecie,
- unika kontaktu wzrokowego,
- nie reaguje na własne imię,
- woli być samo,
- woli bawić się z innymi, ale nie wie jak,
- ma trudności z tworzeniem i utrzymywaniem relacji,
- nawiązuje kontakt w nietypowy sposób,
- ma trudności z rozpoczęciem, prowadzeniem lub zakończeniem rozmowy,
- ma trudności z trzymaniem się tematu,
- ma trudności ze zrozumieniem mowy ciała, wyrazu twarzy i tonu głosu,
- potrzebuje pomocy, aby zrozumieć jak zachować się w różnych sytuacjach,
- może mieć opóźniony rozwój mowy lub ograniczone słownictwo,
- może dosłownie rozumieć słowa,
- może mieć szeroki zasób słów, ale trudności z ich zastosowaniem.
Wzorce zachowań i zainteresowań
- powtarzające się ruchy,
- nietypowy, osobliwy język,
- powtarzanie słów i zdań,
- trzepotanie palcami, kręcenie się, kołysanie,
- woli strukturę i rutynę,
- nie lubi niespodzianek i zmian,
- interesuje się jednym tematem,
- ma nietypowe zainteresowania,
- obsesyjnie myśli i mówi o jednym temacie,
- potrafi nieustannie powtarzać tę samą czynność,
- niedostateczna lub nadmierna wrażliwość,
- nietypowa reakcja na ból, to co widzi, słyszy.
Typowe trudności towarzyszące
- trudności z regulacją emocjonalną,
- problemy ze snem,
- problemy z jedzeniem,
- brak aktywności,
- nadaktywność.
Zrób również test online za darmo pod tym linkiem. Jest to test przesiewowy M-CHAT-R przeznaczony dla dzieci od 16 do 30 miesiąca życia. Więcej informacji na temat badania znajdziesz tutaj.
Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia w postaci e-konsultacji, diagnozy czy napisania indywidualnego programu dla Twojego dziecka, możesz skontaktować się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną IWRD klikając tutaj lub zapisać się na wizytę klikając powyżej przycisk „Zapisz się„.