FAQ
Najczęściej zadawane pytania o diagnozie autyzmu
Spotkanie diagnostyczne może odbywać się na dwa sposoby:
- Stacjonarnie:
– Najpierw przeprowadzana jest obserwacja dziecka, a następnie rozmowa z rodzicami, podczas której omawiany jest rozwój dziecka i ewentualne trudności w funkcjonowaniu dziecka.
– Po zebraniu informacji diagności konsultują się, podsumowują informacje i zapoznają z otrzymaną od rodziców dokumentacją.
– Diagności przekazują wnioski i odpowiadają na ewentualne pytania.
– Czas trwania: ok. 3 godziny. - Hybrydowo (dwa spotkania).
– Na pierwszym spotkaniu (online) przeprowadzana jest rozmowa z rodzicami, podczas której omawiany jest rozwój dziecka i ewentualne trudności.
– Na drugim spotkaniu w poradni odbywa się obserwacja dziecka.
– Wnioski z obu spotkań przekazane są online.
– Czas trwania: 1,5 godz. (rozmowa z rodzicem; 1 godz. – obserwacja dziecka; 30 min., podsumowanie)
Czas trwania rozmowy to 1-2 godziny.
W sytuacji, gdy rodzice przed spotkaniem przesyłają wypełnioną zgodę na udział dziecka w konsultacjach psychologiczno-pedagogicznych, czas się skraca.
Obserwacja trwa od 40 do 60 minut.
Każdy przypadek autyzmu jest inny. Podobnie jest z diagnozą autyzmu. W przypadku większości spotkań diagnostycznych wystarczające powinno być jedno spotkanie (wywiad + obserwacja).
Czasami dla uzyskania pewnej diagnozy konieczne może się okazać dosłanie dodatkowych dokumentów, przeprowadzenie testu określającego poziom funkcjonowania lub ponowna obserwacja po określonym czasie i wdrożeniu przekazanych zaleceń.
Odpowiednie przygotowanie dziecka do diagnozy jest ważnym elementem samej diagnozy. Niewłaściwe przygotowanie dziecka lub jego zła kondycja psychofizyczna może znacząco utrudnić spotkanie diagnostyczne.
Przed spotkaniem diagnostycznym dziecko powinno być:
- wyspane,
- w dobrej kondycji psychofizycznej.
Ważną częścią diagnozy autyzmu u dziecka jest szczegółowy wywiad z rodzicami. Dobre przygotowanie rodziców do diagnozy autyzmu powinno objąć:
- przypomnienia sobie i wynotowania najważniejszych kroków milowych w rozwoju ich dziecka:
– w jakim wieku dziecka miały one miejsce,
– jak przebiegały, itp. - wypisanie najbardziej niepokojących zachowań:
– na czym polegają,|
– w jakich sytuacjach i kontekście społecznym się pojawiają, itp.
Dobre przygotowanie rodzica do diagnozy usprawni ją oraz pozwoli diagnostom i terapeutom stworzyć najlepiej dostosowany do potrzeb dziecka indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
W przypadku dziecka, które uczęszcza do placówki edukacyjnej, warto poprosić wychowawcę o sporządzenie stosownej opinii. Ponadto, jeśli byli już Państwo u innych specjalistów, zaleca się zabranie ze sobą posiadanej dokumentacji diagnostycznej.
Zapisanie się na konsultację możliwe w następujący sposób:
- wypełnienie formularza rejestracji i dosłanie go mailem na adres poradnia@iwrd.pl.,
- rejestracja telefoniczna na nr +48 66 60 97 620.
Nasze pełne dane kontaktowe znajdziesz również tutaj.
Płatności można dokonać przelewem lub gotówką/kartą przed spotkaniem.
Wizyta u lekarza psychiatry odbywa się poza placówką Poradni.
Po otrzymaniu opisu badania należy skierować się do lekarza psychiatry lub neurologa, który wydaje diagnozę. W celu uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, trzeba udać się również do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Szczegółowe informacje na jakie kroki i w jakiej kolejności należy wykonać po diagnozie można przeczytać w naszym artykule „Co dalej po diagnozie autyzmu?„.