Jak diagnozujemy?
Jak diagnozujemy?
Etapy procesu diagnostycznego pod kątem autyzmu
Przygotowanie do całego procesu diagnostycznego rozpoczyna się już podczas rejestracji. Na całość tego procesu składają się następujące etapy:
- Wywiad na temat dziecka
Zbieramy podstawowe informacje o dziecku – datę urodzenia i poziom rozwoju mowy (czy dziecko jest na etapie słów, prostych zdań, płynnie posługuje się mową, czy w ogóle nie mówi), wcześniejsze diagnozy oraz zachowania, które niepokoją rodziców.
Na tej podstawie wiemy już jakiego Modułu ADOS-2 będziemy używać (Moduł T, 1, 2 lub 3). Moduł ADOS-2 dobierany jest w zależności od wieku dziecka oraz stopnia rozwoju mowy czynnej i biernej (np. niemówiący 3-latek przebadany zostanie Modułem 1).
Rodzice wypełniają kwestionariusz, gdzie zaznaczają podstawowe informacje, takie jak: wywiad medyczny (np. przebieg porodu), przebyte choroby, przeprowadzone wcześniej badania itp. - Przygotowanie sali do badania oraz dokumentacji
Aranżowana jest sala, w której odbędzie się badanie z odpowiednimi materiałami i pomocami. Dodatkowo diagności przygotowują formularze do wypełniania w trakcie badania jeden dot. obserwacji zachowań dziecka, drugi dot. uzyskanych informacji z wywiadu z rodzicami. - Przeprowadzenie badania
Wiemy, że zarówno dla rodzica jak i dziecka może to być stresująca sytuacja, dlatego na ile to możliwe chcemy skrócić czas przebywania dziecka w pokoju diagnostycznym.
Co zabrać na spotkanie diagnostyczne?
W celu sprawnego przebiegu badania zarówno dziecko jak i rodzic/opiekun powinni być do niego odpowiednio przygotowani. Do tego celu potrzebne będą:
- PESEL dziecka,
- aktualna opinia z przedszkola/ szkoły,
- dokumentacja medyczna,
- dokumentacja pedagogiczna, psychologiczna, logopedyczna,
- wszelkie inne dokumenty dziecka mogące pomóc podczas procesu diagnostycznego,
- materiał filmowy z zarejestrowanymi niepokojącymi zachowaniami, ale także swobodną zabawą, interakcjami z innymi dziećmi, osobami dorosłymi,
- przygotowane przez rodziców dwa rodzaje małych przekąsek, które dziecko może jeść.
Ważne! Dziecko powinno być zdrowe i w dobrej kondycji (najedzone, wyspane).
Przebieg konsultacji
W spotkaniu bierze udział 2 lub 3 diagnostów – wykwalifikowanych specjalistów na co dzień pracujących z dziećmi z zaburzeniem ze spektrum autyzmu.
Na początku badania wyjaśniamy rodzicowi jak będzie wyglądało spotkanie, jakimi narzędziami diagnostycznymi dysponujemy: korzystamy z obserwacji ADOS-2 oraz, u dzieci powyżej 3. roku życia, wywiadu ADI-R. Są one uznawane na całym świecie za złoty standard w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Podczas spotkań diagnostycznych dzieci przed 3. rokiem życia posługujemy się specjalnie opracowanym przez nas wywiadem dotyczącym rozwoju i zachowania dziecka.
Podczas badania młodszych dzieci zawsze obecny jest jeden z rodziców. Chcemy, żeby dziecko czuło się komfortowo w trakcie konsultacji. Ponadto rodzic ma świadomość jak takie badanie wygląda. Jedynie w przypadku starszych dzieci obecność rodzica nie jest wskazana (np. dzieciom szkolnym zadaje się pytania o ich emocje, odczucia, przyjaźnie itp. – obecność rodzica może ich onieśmielać).
Po wejściu do sali dajmy dziecku czas na oswojenie się z nowym miejscem, sytuacją. Dopiero w momencie, kiedy poczuje się pewnie, przechodzimy do przeprowadzania prób sprawdzających.
Po zakończonym badaniu przechodzimy do rozmowy z rodzicami/ opiekunami dziecka. Zależy nam na uzyskaniu jak największej ilości istotnych informacji, które pomogą w określeniu przyczyn trudności dziecka, ale rozmowa ma charakter otwarty – rodzic ma czas na to, by podzielić się swoimi spostrzeżeniami i obawami. Wywiady z rodzicami odbywają się również online.
Po zebraniu informacji zarówno z obserwacji narzędziem ADOS- 2, jak i wywiadu zespół diagnostyczny już bez obecności rodzica wymienia się spostrzeżeniami i podejmuje decyzje dotyczące potwierdzenia, bądź wykluczenia zaburzenia ze spektrum autyzmu.
Jeśli mamy wystarczające informacje, wracamy do rodzica i przekazujemy diagnozę. W przypadku gdy do dokończenia procesu diagnostycznego potrzebujemy więcej badań i informacji, przekazujemy rodzicom wskazówki, co należy zrobić, by było to możliwe.
Proces diagnostyczny w naszej poradni odbywa się od 1 do 3 spotkań.
Przekazanie diagnozy
Przekazując diagnozę rodzice otrzymują informacje co dalej, gdzie się udać, by uzyskać odpowiednie dokumenty i jak postępować z dzieckiem. Rodzice mogą skorzystać ze specjalnie opracowanych zaleceń, które pozwolą im jeszcze przed znalezieniem terapeuty/ placówki dla dziecka, rozpocząć wspomaganie jego rozwoju.
Po spotkaniu diagności przygotowują opis badania lub inne niezbędne dokumenty, które wysyłane są pocztą lub odbierane osobiście przez rodzica.
Każdy rodzic może liczyć na naszą pomoc, nawet po zakończeniu procesu diagnostycznego – mailowo, czy też telefonicznie można się z nami skontaktować w razie ewentualnych wątpliwości, trudności.
Dodatkowo zawsze proponujemy rodzicom możliwość kontynuowania zaleceń, wdrażania programu edukacyjno-terapeutycznego na kolejnych spotkaniach. W naszej ofercie są również konsultacje za pośrednictwem komunikatora internetowego.
Co zabrać na pierwszy instruktaż/ spotkanie dotyczące programu?
- listę zachowań, nad którymi rodzić chciałby pracować,
- ulubione smakołyki dziecka,
- ulubioną zabawkę.