Co dalej po diagnozie autyzmu?
Pierwszym krokiem po otrzymaniu opisu badania, stwierdzającego u dziecka podejrzenie autyzmu, jest konsultacja psychiatryczna, w celu otrzymania oficjalnej diagnozy.
Po otrzymaniu diagnozy rodzice powinni postarać się o wymienione poniżej dokumenty, które umożliwią im uzyskanie odpowiedniej terapii dla dziecka i różnych form pomocy materialnej.
1. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Co to jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest podstawowym dokumentem w edukacji dziecka z niepełnosprawnością, które ukończyło 2,5 roku i wymaga dostosowania organizacji nauki i metod pracy. - Gdzie zdobyć orzeczenie?
Orzeczenia wydają rejonowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne, właściwe ze względu na miejsce zamieszkania lub adres przedszkola/szkoły, do której uczęszcza dziecko.
Dla dzieci z autyzmem orzeczenia wydają poradnie specjalistyczne.
W Gdańsku jest to Poradnia nr 4, ul. L. Krzemienieckiej 1, tel. 58 341 05 42, email: sekretariat@ppp4.edu.gdansk.pl - Wymagania
Do uzyskania orzeczenia konieczne będą dokumenty:
– zaświadczenie lekarskie, (stwierdzające niepełnosprawność),
– wyniki badań psychologiczno-pedagogicznych (jeżeli takie były realizowane),
– wiele poradni wymaga opinii z placówki edukacyjnej. - Dodatkowe dokumenty
Do wniosku można dołączyć dodatkowe opinie od terapeuty, rehabilitanta czy logopedy dotychczas pracujących z dzieckiem. - Sposób złożenia wniosku
Wniosek o orzeczenie/opinię może mieć formę papierową lub elektroniczną, wraz z załącznikami można go złożyć za pośrednictwem platformy ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej).
2. Opinia o potrzebie Wczesnego Wspomagania Rozwoju dziecka
- Co to jest WWR?
WWR to bezpłatne zajęcia w wymiarze 4-8h. w miesiącu. Zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. - Gdzie zdobyć opinię?
Opinie są wydawane przez rejonowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne, właściwe ze względu na miejsce zamieszkania lub adres przedszkola/szkoły, do której uczęszcza dziecko. Dla dzieci z autyzmem orzeczenia wydają poradnie specjalistyczne. - Wymagania
Do uzyskania opinii konieczne będą dokumenty:
– zaświadczenie lekarskie ze stwierdzoną niepełnosprawnością,
– dokładną diagnozą,
– inne posiadane dokumenty, które mogą mieć wpływ i uzasadniać uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności.
3. Orzeczenie o niepełnosprawności
- Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności?
Orzeczenie o niepełnosprawności jest formalnym dokumentem, na podstawie którego zostaje się oficjalnie uznanym za osobę z niepełnosprawnością. Dokument umożliwia korzystanie ze świadczeń z pomocy społecznej z tytułu niepełnosprawności np. zasiłku pielęgnacyjnego. - Gdzie zdobyć?
Powiatowy/Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Właściwy dla Gdańska Miejski Zespół ds. Orzekania
o Niepełnosprawności znajduje się przy ul. Dyrekcyjnej 5, tel. 58 320 22 96, mail: mzon@gdansk.gda.pl - Wymagania
Do uzyskania orzeczenia konieczne będą dokumenty:
– wniosek o wydanie orzeczenia (wypełniony przez rodzica),
– zaświadczenie lekarskie potwierdzające diagnozę dziecka (specjalny druk jest dostępny w siedzibie Zespołu),
– kopie dokumentacji medycznej.
Terapia autyzmu to długofalowy proces, który wymaga od rodziców i opiekunów stałego rozwoju wiedzy i umiejętności. Rzetelne informacje są kluczowe, aby zapewnić dziecku najlepszą możliwą terapię a samo zdobywanie naukowej wiedzy jest fundamentalne dla uzyskania możliwie największej skuteczności terapeutycznej. Rodzice, którzy są zdobywają wiedzę, są zaangażowani i aktywnie uczestniczą w procesie, dają dziecku największą szansę na pełny rozwój i samodzielne życie.
W naszej praktyce terapeutycznej posługujemy się Stosowaną Analizą Zachowania (SAZ), której skuteczność jest udowodniona licznymi badaniami naukowymi.
Materiały rekomendowane przez Fundację IWRD
Rodzicom, ale i specjalistom polecamy szczególnie poniższe materiały, które opierają się badaniach naukowych. Umożliwią one zdobycie niezbędnej wiedzy teoretycznej oraz terapeutycznych podstaw praktycznych.
- „Kwadrans dla terapii” – e-kurs terapii autyzmu u dziecka,
- „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem. Poradnik dla terapeutów i rodziców” – książka poradnik dla rodziców i specjalistów,
- „Terapia dziecka z autyzmem z perspektywy rodzica” – webinar na temat terapii dziecka z autyzmem.
Uzyskanie wyżej wymienionych dokumentów pozwoli na otrzymanie przez dziecko specjalistycznej pomocy terapeutycznej, np. takiej jak Przedszkole Specjalne prowadzone przez Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku.
Dzięki najwyższym, światowym standardom terapeutycznym IWRD świadczy:
- skuteczną terapię, według modelu, którego skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi (Stosowana Analiza Zachowania – SAZ),
- terapię indywidualną, prowadzoną od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.30 do 13.00 w budynku specjalnie zaprojektowanym z myślą o potrzebach dzieci z autyzmem,
- integrację z rówieśnikami – w miarę osiąganych postępów – (na terenie IWRD działa przedszkole integracyjne Bajkowa Akademia).
- włączanie Rodziców w terapię,
- wdrażanie programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) w domu,
- profesjonalną kadrę, wyszkoloną w prowadzeniu terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Więcej informacji na temat terapii prowadzonej w IWRD można znaleźć tutaj.
Przyjęcie do placówki
Przyjęcie do Przedszkola Specjalnego odbywa się na podstawie:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu,
- opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
- decyzji komisji kwalifikacyjnej IWRD,
- gotowości rodziców do pełnego zaangażowania w terapię dziecka i postępowania według zaleceń specjalistów z IWRD.
Podania do IWRD Przedszkola Specjalnego dla Dzieci z Zaburzeniem Autystycznym należy składać w sekretariacie IWRD (czynny od poniedziałku do piątku, od 8:00 do 16:00). Rekrutacja jest prowadzona przez cały rok.
Dane kontaktowe do Przedszkola Specjalnego można znaleźć tutaj.