Skala Inteligencji Stanford-Binet 5
Czym jest Skala Inteligencji Stanford-Binet 5?
Skala Inteligencji Stanford-Binet 5
Zapisz się
Skala Inteligencji Stanford-Binet 5
Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5) to test psychometryczny służący do pomiaru inteligencji. Jest piątą wersją narzędzia opracowanego na bazie prac Alfreda Bineta, jednego z pionierów badań nad inteligencją. Skala Stanford-Binet 5 jest używana do oceny zdolności intelektualnych u osób w wieku od 2 lat do dorosłości, a jej głównym celem jest pomiar ogólnego poziomu inteligencji, znanego jako iloraz inteligencji IQ oraz uzyskanie tzw. wieku umysłowego osoby badanej.
Test oparty jest o najbardziej aktualną teorię inteligencji CHC. Test Stanford Binet pozwala na zbadanie tych aspektów inteligencji/funkcjonowania poznawczego, które wyróżniono w modelu CHC, czyli:
- wiedzę,
- rozumowanie płynne,
- rozumowanie ilościowe,
- pamięć roboczą,
- przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne.
Na ogólny wynik składają się umiejętności ze sfery werbalnej i niewerbalnej.
Cel badania
- Określenie aktualnej sprawności intelektualnej.
- Określenie trudności w rozwoju poznawczym.
- Określenie ponadprzeciętnych zdolności.
- Stwierdzenie występowania zaburzeń i odchyleń rozwojowych (np. niepełnosprawności intelektualnej).
- Stanowi narzędzie wykorzystywane do diagnozy różnicowej, m.in.. pomiędzy autyzmem dziecięcym a zespołem Aspergera.
Wiek badanego
- dzieci od 2. roku życia (również młodzież i osoby dorosłe).
Czas trwania badania
- 60-90 minut.
Przebieg badania
- Zgodnie z zaleceniami, badanie przeprowadzane jest bez obecności rodzica przez psychologa, który odbył szkolenie i uzyskał certyfikat.
- Prezentowane próby sprawdzają szereg umiejętności, m.in. zapamiętywanie, odtwarzanie, definiowanie pojęć, przeliczanie, itp.
- Zbadanie pięciu głównych obszarów poznawczych:
– rozumowanie płynne – ocenia zdolność do rozwiązywania nowych problemów, które nie zależą od wcześniej zdobytej wiedzy.
– wiedza – mierzy zasób ogólnej wiedzy, zarówno z zakresu informacji szkolnych, jak i codziennych.
– rozumowanie ilościowe – bada umiejętności matematyczne, takie jak rozumienie liczb i operacji matematycznych.
– przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne – ocenia zdolność do manipulowania i rozumienia informacji przestrzennych, takich jak układanie klocków czy rozpoznawanie wzorców.
– pamięć robocza – mierzy zdolność do przechowywania i manipulowania informacjami przez krótki czas.
Zapisz się