Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (WWRD) to zespół działań mających na celu wspieranie nieprawidłowego rozwoju psychomotorycznego oraz komunikacji dziecka na bardzo wczesnym etapie. Działania te prowadzone sę do momentu podjęcia przez dziecko nauki w szkole. Mogą zakończyć się wcześniej, gdy terapeuta osiągnie założone cele. Podczas zajęć wczesnego wspomagania rozwoju pracuje się nad redukcją deficytów rozwojowych oraz nad usprawnieniem u dziecka następujących obszarów:
-
poznawczego
Pamięć, uwaga, koncentracja, myślenie.
-
emocjonalnego
Umiejętność przeżywania, wyrażania i kontrolowania emocji, poczucie własnej wartości.
-
społecznego
Funkcjonowanie w grupie, kształtowanie postaw empatii, zrozumienia i współpracy, umiejętność respektowania określonych norm.
-
fizycznego
Przetwarzanie i odbieranie bodźców przez wszystkie zmysły, prawidłowe funkcjonowanie ruchowe.
Dla kogo przeznaczone jest Wczesne Wspomaganie Rozwoju?
Zajęcia WWR przeznaczone są dla dzieci od momentu urodzenia do 7 roku życia. Celem wszelkich działań terapeutycznych jest przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole. Aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawaną przez publiczną poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub poradnię specjalistyczną. Opinię o potrzebie WWR mogą także wydawać niektóre poradnie niepubliczne. Podstawą do otrzymania opinii może być jedna lub kilka występujących poniżej przyczyn:
- opóźniony lub zaburzony rozwój psychoruchowy
- niepełnosprawność ruchowa w tym z afazją
- niepełnosprawność intelektualna
- niepełnosprawność sprzężona (kilka niepełnosprawności równocześnie)
- autyzm i Zespół Aspergera
- zaburzenia wzroku, słuchu, mowy
Koszt zajęć: Zajęcia są darmowe.
Czas trwania: WWR-y odbywają się przez 4 godziny w miesiącu.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny tworzony jest na podstawie przeprowadzonego na pierwszych zajęciach testu. Celem spotkań jest instruktaż dla rodziców, gdzie terapeuta pomaga rozwijać zachowania deficytowe i kształtować zachowania pożądane dziecka w oparciu o metodę Stosowanej Analizy Zachowania.